Kehollisuus voimavarana – kuuletko kehosi kutsun?

Keho on läsnä kaiken aikaa – se on jopa niin ilmeinen olemisen ilmentymä, ettemme sitä välttämättä sen kummemmin tule pohtineeksi tai tiedostaneeksi.

Keho mahdollistaa meille hurjasti arkisia toimintoja, vuorovaikutusta, tunteita, kokemuksia, liikkumista, liikettä ja myös pysähtymistä. Mitä olisinkaan ilman kehoani? Missä asuisivat tunteeni ja ajatukseni? Miten ilmaisisin itseäni, toiveitani ja tarpeitani? Miten osoittaisin hellyyttä, välittämistä ja yhteyttä toisiin.?
Ja mitä olenkaan ilman kehotietoisuutta – olenko vain robottimaisesti kävellä läpsyttelevä ”puhuva pää”?

Keho on viisas – se puhuu silloinkin kun emme kuuntele.

Mielenterveyden näkökulmasta kyky olla läsnä omassa kehossaan, eli kehotietoisuuden harjoittaminen, voi avata oven ja ikkunan syvempään itsetuntemukseen, monipuolisempaan stressin hallintaan, elävämpään itseilmaisuun sekä läsnäolevampaan vuorovaikutukseen.

Eletty ja koettu keho – kehon muisti

Kehossa kannamme elettyä elämäämme. Keho taltioi matkamme varrelta asioita, tapahtumia, tunteita, kohtaamisia. Keho säilöö tunteemme jos emme niitä pysty kokemaan, tuntemaan tai antamaan syystä tai toisesta itselle lupaa niiden ilmaisuun. Nuoruudessa keho muuttuu paljon – se voi hämmentää, pelottaa, ahdistaa, ilahduttaa, tuottaa nautintoa ja monenlaisia kokemuksia. Omien rajojen tunnistaminen ja niiden kunnioittaminen tuo itsevarmuutta, jämäkkyyttä sekä kykyä tunnistaa myös omia voimavarojaan ja jaksamistaan.

Nuorten kanssa toimivilla on mahtavat mahdollisuudet ottaa puheeksi vaikkapa erilaisten rentoutumisen keinojen merkitys stressin hallinnassa tai hengityksen mahtavat mahdollisuudet jaksamisen keinoina. Alla muutamia harjoituksia, joita voi nuorten kanssa tehdä ja itsekin kokeilla.

Voit milloin vain pysähtyä kehosi, itsesi, äärelle kuulemaan mitä se sinulle kertoo.

Voit havainnoida omaa hengitystä ja nauttia sen virtauksesta sisään ja ulos..sisään ja ulos..
Huomaatkohan pienen tauon, ikään kuin lepohetken, uloshengityksen jälkeen?
Voi vain olla ja antaa hengityksen hengitellä.
Kokeile vaikka kävellessäsi aistia sitä, kuinka jalkaterä rullaa maata vasten, kuinka jalka heilahtaa, paino siirtyy, jalkaterä asettuu taas maata vasten ja työntää sinua eteenpäin – löydäthän oman mukavan rytmin.

Voit myös sopivan tilaisuuden tullen, sulkea silmäsi ja antaa kehosi liikuttaa sinua ikään kuin sisältä päin. Voit houkutella vapaata ja kehon omaa liikettä esiin laittamalla taustalle lempimusiikkiasi tai voit kokeilla liikkua hiljaisuudessa…hiivi, hypähdä, tömistele, kierrä, kurkota, ojenna, venytä, heiluta ja pysähdy…tutki uteliaasti omaa liikerepertuaariasi ja nauti kehostasi ja liikkeestäsi.

 

Lisää harjoituksia löydätte Suomen Mielenterveysseuran verkkosivuilta

Kehotietoista kevättä toivotellen,
Sanna Mastola
psykofyysiseen fysioterapiaan erikoistunut fysioterapeutti
Fysioterapian maisteri-opiskelija